Historia piosenki

Historia piosenki #10 Tom Petty and The Heartbreakers – „Into The Great Wide Open” (1991)

Data wydania: 9 września 1991
Album: „Into The Great Wide Open”
Wytwórnia: MCA Records
Produkcja: Jeff Lynne
Autor: Tom Petty, Mike Campbell
Gatunek: Heartland rock

Moja historia z Tomem Pettym zaczęła się w kwietniu 2011, gdy ujrzałam ten oto teledysk na VH1. Zaciekawiona wpisałam go później w YouTube. Z początku nie zrobił na mnie wielkiego wrażenia, jednak za drugim, trzecim razem popadłam w uzależnienie. „Into The Great Wide Open” przez prawie rok oblegało Moją Listę Przebojów, trafiając na jej sam szczyt 15 razy, co do dziś jest rekordem.

Piosenka pochodzi z ósmego albumu grupy Tom Petty and The Heartbreakers i traktuje o chłopaku, który zawsze chciał zostać gwiazdą. Po skończeniu średniej szkoły pojechał do Hollywood, poznał dziewczynę i nauczył się grać na gitarze… Utwór trwa ponad trzy i pół minuty, jest do bólu zwyczajny, nawet nie wiadomo jak kończy się historia Eddiego. Ma za to prosty refren brzmiący jak hymn i charakterystyczny riff, więc być może dlatego skradł moje serce. Wers „a rebel without a clue” pochodzi z utworu „I’ll Be You” zespołu The Replacements, z którymi Heartbreakers koncertowali.

Kompozycja może i szybko odchodzi w zapomnienie, ale na pewno nie teledysk, który do niej powstał, przede wszystkim ze względu na gwiazdorską obsadę – Faye Dunaway, Gabrielle Anwar, w głównej roli Johnny Depp oraz cameo Matthew LeBlanca. Życie Eddiego sprawdza się jak w piosence; chłopak osiąga sukces, ale woda sodowa uderza mu do głowy, zaczyna nadużywać alkoholu i robi się agresywny. Sześciominutowy obraz reżyserii Juliena Temple ukazuje dobre i złe strony popularności, jak mało trzeba, aby się stoczyć i… że dobrze jest się nie wypierać ludzi, którzy otworzyli przed Tobą drzwi kariery. Była to pierwsza rola Deppa w videoklipie. Występują w nim też muzycy z zespołu włącznie z managerem, a samemu Petty’emu przypadła rola roadie o imieniu Bart i tatuażysty. Podczas jednego z koncertów Tom powiedział, że wcale za dużo go nie ma w klipie („Miałem się stawić na planie filmowym o 6 rano, przyjechałem o 15…”).

Wszystkie wpisy o Tomie Pettym.

9 myśli w temacie “Historia piosenki #10 Tom Petty and The Heartbreakers – „Into The Great Wide Open” (1991)

  1. Przyznam, że dopiero od Ciebie dowiedziałam się o tym artyście. Muszę przyznać, że mnie zachęciłaś do przesłuchania 🙂

    Zapraszam na nowego posta 🙂

    Polubienie

  2. Witaj miła Szafirko. O Tomie pisałem wiele na swoim blogu moich singli i albumów wszechczasów. Pokochałem go ponad 25 lat temu, pierwszym moim jego numerem 1 dla mnie (był to także wielki światowy przebój) była „Refugee”, później już mnóstwo wielkich hitów, ogromnie lubię np. mniej folkowo-rockowe ‚You Got Lucky’. Petty był zawsze zapatrzony w Dylana oraz w Beatlesów, za muzykę wziął się oglądając jako dziecko 1 koncert Fab4 w telewizji, po latach jego marzenie spełniło się bo współtworzył ze swoimi idolami czyli Bobem Dylanem i George Harrisonem (tym z The Beatles) kapelę The Travelling Wilburrys (skład uzupełniali jeszcze Roy Orbison i Jeff Lynne). Opisywana przez Ciebie dzisiaj piosenka to wspólne dziełko Toma i Jeffa Lynne (lidera Electric Light Orchestra, producenta dwóch singli The Beatles z 1995), moim zdaniem to jedna z najlepszych płyt Toma, na tym samym albumie są takie perełki jak ‚Learning to Fly’ czy dla mnie najlepsze ‚Face in The Crowd’. Piszę o tym albumie także na swoim blogu MOJTOPWSZECHCZASOW.BLOGSPOT.COM. Ostatnio przede wszystkim skupiam się na moich ukochanych Fab4 więc zapraszam wszystkich także tam fab4-thebeatles.blogspot.com

    Polubienie

Dodaj komentarz